tisdag 13 november 2018

Snön vart är du, du fattas mig

Vi börjar att närma oss December och den finns inte en snöflinga kvar på marken.
All is har äntligen försvunnit som vi fick dras med ett tag, vilket resulterade i ex antal blåmärken för egen del och brutna ben för andra.
Jag måste ha  missat något, jag bor i Norrlands inland. Men just nu känns det som om det är mera vår en förvinter, som om jag bor i södra Sverige i stället för den norra delen.
Snö du fattas mig, detta vita fluff som får allt att gnistra som diamanter i solskenet.
Vist jag ska inte ljuga, innan våren kommer jag att ha förbannat denna snö till bristningsgränsen men jag vill ändå heller ha snö än denna eviga gegga och gråa blöta utsikt.
Vi vill ha våra bobbrace  utför våran backe, bygga våra snögubbar och snöborgar. ha snöbollskrig för att sedan göra snöänglar. Vi vill ta på oss våra hjälmar för att sedan fara med skotern och hitta den perfekta platsen, gräv ner oss för att sitta mysigt med en eld som sprakar och värmer och  med en korv på pinnen och klämjärns mackor på glöden. Utan att bry oss det minsta om hjälmfrissyr eller utseende, kanske borra oss ett hål för att sedan sitta i lugn och ro för att fånga oss några fiskar. Men låt inte skenet bedra, samtidigt osar det av tävlingens hetta för att se vem av oss som får flest fiskar och segern som kommer med den. Känna lugnet då man ligger på ett renskinn under stjärnklar himmel och ser norrskenet dansa fram på himmelen i alla dess underbara färger.
Ja jag saknar snön, kanske lyckan över vitt inte kommer vara särskilt länge men jag vill ändå ha den.

Annars händer det inte allt för mycket under dagarna, jag pysslar på och snart kommer det en bild på det nya alstret.

Hoppas ni får en underbar dag och ta det lugnt. 

Inga kommentarer: